restauracje
 Od 19 listopada 2008 r. tradycyjnie wypiekany poznański rogal świętomarciński może poszczycić się unijnym znakiem geograficznym, od tego momentu weszło bowiem w życie unijne rozporządzenie nadające rogalowi certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej".



Od 4 do 11 listopada odbywać się bedą Poznańskie Targi Piwne. To cykliczne, odbywające się po raz czwarty wydarzenie, którego ideą jest stworzenie miejsca spotkań dla osób z rozwijającej się branży piwnej.


Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wyobrażamy sobie życia bez makaronu. Mimo że zwykle kojarzy się głównie z kuchnią
włoską, występuje pod każdą szerokością geograficzną i można go przyrządzić na nieskończoną liczbę sposobów. 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu!

wielkopolska
Pomysł zawiązania Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skanii i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych.

Rogal Świętomarciński wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień Św. Marcina /11 listopada/ rogali z charakterystycznym nadzieniem , kultywowanej na obszarze Poznania i okolic. Tradycja obchodzenia dnia Św. Marcina sięga XVI wieku i jest związana z uroczystym zakończeniem prac polowych w danym roku , które umownie obchodzono właśnie w tym dniu .

Wielkopolska wieprzowina złotnicka - mięso kulinarne Wszystkim restauratorom, którzy poszukują nietuzinkowych produktów dla swoich kreacji kulinarnych polecamy wielkopolską wieprzowinę złotnicką –najwyższej jakości mięso polskiej rasy świń, które dzięki swoim niezwykłym walorom zostało w 2006 r. wpisane na krajową Listę Produktów Tradycyjnych.

Aktualności
Być albo nie być na Dukanie

Bycie na diecie stało się kluczowym przykazaniem współczesnego świata, gdyż smukła sylwetka, atrakcyjny wygląd i pewność siebie to główne jego reguły. W dobie wszechobecnych fast-foodów, półproduktów i odgrzewanych dań z supermarketów z którymi współwystępuje brak czasu oraz silne amerykańskie wzorce bardzo trudno jest o racjonalny sposób odżywiania. Jego brak skutkuje problemami z utrzymaniem idealnej sylwetki, która na domiar złego stała się coraz silniejszym wymogiem społecznym

http://www.pella.pl/Odzywianie/Odchudzanie-i-diety/Dieta-Dukana-proteinowa-bialkowa.html

Kluczem do smukłej sylwetki jest zdrowy styl życia i racjonalny sposób odżywienia. Bycie na diecie  stało się kluczowym przykazaniem współczesnego świata. Media wszelkiej maści prześcigają się w promowaniu coraz to nowych, bardziej skutecznych i łatwych diet. Rekordy wszelkie popularności wśród nich bije dieta dr. Pierr’a Dukana, z której korzystają nawet gwiazdy i celebryci (m.in. Jenifer Lopez, która po porodzie schudła ponad 30 kilogramów). Powodem jej popularności przede wszystkim są ogromne rezultaty, jakie można osiągnąć w czasie jej stosowania. Dla osoby, która nigdy nie mogła schudnąć spadek wagi w pierwszym etapie jest wręcz spektakularny. Dieta opiera się na mechanizmie efektywnego spalania kalorii poprzez dostarczenie organizmowi homogenicznych składników. Nie powinny to być tylko tłuszcze (szkodzą na serce) ani węglowodany (ryzyko cukrzycy). Pozostają więc białka i na tym właśnie Dukan oparł swoją dietę. Przyniosła mu ona miliony zwolenników i wyznawców  na całym świecie. Dieta składa się z czterech faz, etapów.

Faza uderzeniowa

Pierwsza faza, zwana uderzeniową lub ataku, to czas, w którym chudnie się najszybciej. Trwa ona od 5 do 10 dni, w zależności od tego, ile chcemy schudnąć. Podstawą tej diety jest zwiększenie ilości spożywanego białka i ograniczeniu do minimum porcji tłuszczy i węglowodanów. Dukan ściśle określił, jakie produkty można jeść, a jakich należy bezwzględnie unikać. Faza pierwsza, która jest najbardziej restrykcyjna oferuje dość szeroką gamę produktów, na które możemy sobie pozwolić. Należą do nich pokarmy podzielone na siedem grup: chude mięso (indyk, kurczak, wołowina, cielęcina; pieczone oczywiście bez tłuszczu), podroby (z wyjątkiem wątroby), ryby (praktycznie wszystkie; jeżeli kupujemy w puszcze, uważajmy, by były w sosie własnym, a nie w oleju), drób (bez kaczek, gęsi i skór), jaja, owoce morza i chudy nabiał (do 4% tłuszczu). Wszystkie te produkty można dowolnie ze sobą łączyć. Jedyną zasadą jest zakaz spożywania czegokolwiek z poza listy produktów dozwolonych. Zabronione są między innymi słodycze, owoce czy soki owocowe. Zalecane jest także spożywanie 2 łyżek otrąb owsianych dziennie. Pocieszeniem jest to, że Dukan nie zabrania picia kawy, herbaty, coli light i używania przypraw (czosnek, pietruszka, cebula, sok z cytryny).

Oto przykładowy jadłospis na pierwszy pięciodniowy etap:

Dzień 1:

śniadanie: bułka dukanowa z kotletem z indyka i sosem musztardowym (przepis na bułki: 250g serka, 4 łyżki otrąb pszennych, 4 łyżki otrąb owsianych, 3 jajka, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia; mieszamy i wrzucamy na pół godziny do piekarnika)
obiad: zapiekanka z jajek i szynki

deser: placuszki otrębowe z cynamonem (przepis na placuszki jest bardzo prosty: wymieszaj 1 łyżkę otrąb pszennych z 2 łyżkami otrąb owsianych, połącz to z 1 łyżką odtłuszczonego twarogu i 1 jajkiem lub białkiem, po czy usmaż w jak najmniejszej ilości tłuszczu)

kolacja: wędzona makrela

Dzień 2:

śniadanie: chudy twarożek wiejski (do 4% tłuszczu)

obiad: gotowane podudzia z indyka bez skóry

deser: muffinki dukanowe (4 łyżki otrąb pszennych, 8 łyżek otrąb owsianych, 4 żółtka, 4 łyżki serka, 1 łyżeczka słodziku, 1 plaska łyżeczka proszku do pieczenia, aromat; mieszamy, łączymy z ubitym białkiem, pieczemy i gotowe)

kolacja: ryba z grilla lub piekarnika

Dzień 3:

śniadanie: bułka dukanowa z tuńczykiem i jajkiem na twardo

obiad: wołowina w sosie musztardowym

deser: placuszki otrębowe

kolacja: zapiekanka z jajek i szynki

Dzień 4:

śniadanie: sałatka z surimi

obiad: zapiekana ryba w sosie jogurtowym

deser: lody z musli

kolacja: serek wiejski z makrelą

Dzień 5:

śniadanie: jajecznica

obiad: kotlety mielone z indyka z sosem czosnkowym

deser: placuszki otrębowe z kremem waniliowym

kolacja: tosty z tuńczykiem


http://www.dietaproteinowa.eu/placek.html  

Faza naprzemienna

Jest to faza znacznie bardziej urozmaicona niż pierwsza. Można już sobie pozwolić na owoce i warzywa, które stosujemy w połączeniu z czystymi proteinami. Według Dukana, najlepsze efekty daje jadłospis, w którym naprzemiennie stosujemy dietę proteinową i warzywno-proteinową. Tutaj istotne są ograniczenia- zabronione są takie warzywa jak ziemniaki, kalafior czy rośliny strączkowe. Można natomiast jeść np. grzyby. Faza ta trwa do momentu uzyskania wymarzonej wagi- średnio przyjmuje się jeden tydzień na jeden stracony kilogram.

Faza utrwalania

Głównym zadaniem tej fazy jest ustabilizowanie wagi i niedopuszczenie do efektu jo-jo. Średnio trwa ona dziesięć dni na każdy zrzucony kilogram. W tej fazie łączymy produkty z I i II fazy. Do tego dochodzą jednak: jedna porcja owoców dziennie (oprócz bananów, winogron, czereśni, orzechów i suszonych owoców), 2 kromki pełnoziarnistego chleba dziennie, 40 gramów sera żółtego oraz 2 porcje produktów skrobiowych tygodniowo. W tej fazie możemy sobie pozwolić na tzw. Ucztę Królewską. Polega ona na tym, że dwa razy w ciągu tygodnia możemy zjeść produkt wcześniej zakazany, jak np. pizza czy wino. Dzięki temu unikamy monotonni w diecie i wyrabiamy nawyki żywieniowe, które powinny nam towarzyszyć do końca życia. Powoli też zaczynamy przyzwyczajać organizm do powrotu węglowodanów w naszej diecie.

Faza definitywnej stabilizacji

Okres ten nazywa się fazą, chodzi jednak o to, by zachować wyrobione wcześniej nawyki żywieniowe do końca życia. W tym czasie można jeść wszystko, na co tylko mamy ochotę. Zaleca się jednak stosowanie w 1 dniu tygodnia diety z fazy uderzeniowej. Dukan w tym okresie ponadto rekomenduje spożywanie 3 łyżek otrąb owsianych dziennie. Sumienne przestrzeganie zaleceń pozwoli nam uzyskać wymarzoną sylwetkę bez efektu jo-jo.

http://vitalia.pl/index.php/mid/49/fid/341/diety/odchudzanie/du_id/997603/w_id/1190510/page/0  

Dietetycy na całym świecie ostro krytykują model diety zaproponowany przez dr. Pierra Dukana, przede wszystkim dlatego, że dostarczanie jednolitych składników wywołuje ogromne spustoszenie w organizmie. W głównej mierze zastrzeżenia dotyczą pierwszej fazy, gdyż pozbawiamy nasz organizm niezbędnych do życia składników, minerałów i witamin. W związku z tym pojawić się mogą liczne komplikacje dla naszego zdrowa, takie jak problemy z nerkami, sercem, ciśnieniem, odpornością, krążeniem oraz ogólne wycieńczenie i wyjałowienie organizmu.

Jest jednak druga strona medalu. Dieta ta, choć bardzo restrykcyjna jest szczególnie atrakcyjna dla osób chcących w stosunkowo krótkim czasie zrzucić większą liczbę kilogramów. Praktycznie natychmiastowe efekty są niewątpliwą motywacją do wytrwania przy tym stylu odżywiania. Dodatkową zaletą tej diety jest to, że nie trzeba przejmować się liczeniem kalorii, ważeniem produktów czy sprawdzaniem indeksu glikemicznego. Dieta ta nie polega na głodzeniu się, na jedzeniu nieapetycznych papek, ani na przygotowywaniu wciąż tych samych posiłków. Od drugiej fazy można już bowiem jeść bardzo urozmaicone dania.

Jeśli nie Dukan, to co?

W miejsce Dukana poleca się stosowanie zbilansowanej diety, opartej na spożywaniu urozmaiconych posiłków, jednak w kontrolowanych ilościach. Podkreśla się, że tylko przy stosowaniu zdrowego stylu życiu można uzyskać optymalne efekty dla wagi naszego ciała, w szczególności zaleca się aktywność fizyczną, która nie tylko wspomaga odchudzane ale i przyczynia się do naszego dobrego samopoczucia.

Przy wyborze diety kierujemy się różnym kwestiami. Jedni chcą, by dieta była zdrowa dla organizmu, inni wolą natychmiastowy efekt. Jeszcze inni potrzebują diety tygodniowej, są też tacy, którzy pragną na stałe zmienić swoje nawyki żywieniowe. Na szczęście dziś mamy tyle możliwości wyboru, że możemy znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Wybierając dietę, nawet tą najbardziej restrykcyjną, warto wcześniej skonsultować się ze specjalistą (dietetykiem), zrobić szczegółowe badania oraz wspólnie dobrać odpowiednią dietę dla naszych potrzeb i dostosowaną do możliwości naszego organizmu.  

Data: 03.10.2011, godzina: 08:50. Autor: Joanna Szmatuła

smaki
Zioła wspaniale pachną i urozmaicają smak gotowanych specjałów. Ale wiele z nich, np. kurkuma, imbir, szczypiorek, rozmaryn, natka pietruszki czy czosnek, ma właściwości zdrowotne. Zioła są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zioła na nowotwory to m.in : mięta, tymianek, majeranek, oregano, rozmaryn, bazylia.

Kurkuma zawiera kurkumin - związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku.

W czerwonym winie jest wiele polifenoli, w tym resweratrol, który chroni komórki przed starzeniem się. Zabezpiecza też organizm przed szybkim rozrastaniem się komórek nowotworowych. Najwięcej resweratrolu ma Pinot Noir tłoczone w Burgundii, gdzie panuje wilgotny klimat. Dla zdrowia każdego dnia możemy wypić jeden kieliszek wina. Autor: Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

diety
Przygotowanie grzybów z patelni w sosie śmietanowym zajmuje jedynie pół godziny, a w efekcie otrzymamy uniwersalne jesienne danie, które można skomponować ze wszystkim. Duszone grzyby ze śmietaną można jeść też prosto z patelni! Niektórzy twierdzą, że właśnie tak podawane potrawy smakują najlepiej. Oto przykładowe dane:

Moje sery, najpierw jako koncepcja, potem przydomowa działalność chałupnicza, powstawały latami. Trudno powiedzieć ile kilogramów nietrafionych wyrobów skonsumowały z dużą przyjemnością kury. Dzisiaj zaczynam dążyć do doskonałości, którą może zapewnić tylko czas. Okręty flagowe mojej kolekcji mają ponad rok, wyglądają jak stare, zmurszałe kamienie.

Dieta na jesień i zimę to dieta rozgrzewająca - ma pomóc nam nie zmarznąć, a jednocześnie zachować zdrowie i figurę. To nieprawda, że w chłodne dni potrzebujemy jeść więcej tłustych pokarmów, ale warto wiedzieć, jak zmienić dietę, gdy za oknem zimno. Sprawdź zasady diety rozgrzewającej. Odpowiednia dieta rozgrzewająca na jesień i zimę może być naszym sojusznikiem we wzmocnieniu odporności, walce z przeziębieniem lub po prostu w rozgrzaniu się w chłodne, jesienne i zimowe dni.