restauracje
 Od 19 listopada 2008 r. tradycyjnie wypiekany poznański rogal świętomarciński może poszczycić się unijnym znakiem geograficznym, od tego momentu weszło bowiem w życie unijne rozporządzenie nadające rogalowi certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej".



Od 4 do 11 listopada odbywać się bedą Poznańskie Targi Piwne. To cykliczne, odbywające się po raz czwarty wydarzenie, którego ideą jest stworzenie miejsca spotkań dla osób z rozwijającej się branży piwnej.


Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wyobrażamy sobie życia bez makaronu. Mimo że zwykle kojarzy się głównie z kuchnią
włoską, występuje pod każdą szerokością geograficzną i można go przyrządzić na nieskończoną liczbę sposobów. 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu!

wielkopolska
Pomysł zawiązania Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skanii i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych.

Rogal Świętomarciński wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień Św. Marcina /11 listopada/ rogali z charakterystycznym nadzieniem , kultywowanej na obszarze Poznania i okolic. Tradycja obchodzenia dnia Św. Marcina sięga XVI wieku i jest związana z uroczystym zakończeniem prac polowych w danym roku , które umownie obchodzono właśnie w tym dniu .

Wielkopolska wieprzowina złotnicka - mięso kulinarne Wszystkim restauratorom, którzy poszukują nietuzinkowych produktów dla swoich kreacji kulinarnych polecamy wielkopolską wieprzowinę złotnicką –najwyższej jakości mięso polskiej rasy świń, które dzięki swoim niezwykłym walorom zostało w 2006 r. wpisane na krajową Listę Produktów Tradycyjnych.

Aktualności
Grillowe wariacje

Zwyczaj grillowania, odkąd przybył do Polski ze Stanów Zjednoczonych stał się jednym z popularniejszych sposobów na spędzanie wolnego czasu. I nie ma się co dziwić - gdy tylko dopisuje pogoda, warto zorganizować posiłek w innym wydaniu, niż niedzielny obiad przy suto zastawionym stole. 



Sezon grillowy trwa nieprzerwanie od maja do ostatnich ciepłych dni jesieni. Uwielbiamy zajadać grillowane potrawy na świeżym powietrzu, w miłym dla nas towarzystwie. Ostatnimi czasy atakują nas coraz to nowe opinie na ich temat. Wiele z nich traktuje strawę z rusztu, jako przysłowiowy gwóźdź do trumny, układając je na najwyższym poziomie w piramidzie tego, co nam szkodzi. Z drugiej strony mamy całą rzeszę zdań, według których mięsa z grilla są najzdrowsze i nie dorastają do pięt, tym przygotowywanym z patelni. Dbając o zdrowie i urodę czujemy się w pewien sposób bezsilni wobec tych nawzajem wykluczających się opinii. Nie dajmy się jednak zwariować: jak w każdym przypadku, tak i w tym, należy zachować zdrowy rozsądek. Prawdą jest, że dania z grilla mogę byś szkodliwe, tak jak wszystkie inne- jest to uzależnione od sposobu przygotowania. Trudno jest też się nie zgodzić z opiniami o przeciwwskazaniach dietetyków co do spożywania tłustych mięs z grilla. Wszystko jednak jest dostępne dla ludzi- by nie odmawiać sobie niezaprzeczalnej przyjemności płynącej ze wspólnego ucztowania na świeżym powietrzu należy przestrzegać kilku zdroworozsądkowych zasad

CO NAM SZKODZI

Najpopularniejszym, a zarazem najtańszym grillem, jest ten węglowy. Co do niego naukowcy mają zdania podzielone. W trakcie grillowania wydziela się benzopiren, który może okazać się szkodliwy i rakotwórczy. Szkodliwość tą potęgujemy, kładąc mięso bezpośrednio na ruszcie- często zdarza się bowiem, że kapiący tłuszcz spada prosto na rozżarzone węgle czy brykiet, wydzielając przy tym dodatkową ilość substancji niekorzystnych dla naszego organizmu. Warto więc używać tacek, ograniczają bowiem w dużej mierze kontakt pożywienia z groźnymi oparami. Istotne jest również stosowanie odpowiedniego materiału grzewczego- tu poleca się głównie węgiel drzewny lub drewno z drzew liściastych. Ponadto, należy pamiętać o prawidłowym przeprowadzeniu etapu rozpalania grilla. Wszystkie dostępne na rynku tzw. podpałki są bardzo szkodliwe, dlatego też zanim położymy mięso na ruszcie, musimy mieć pewność że podpałka wypaliła się do końca i nie ma kontaktu z naszą żywnością.
 

CO NAM NIE SZKODZI  

Zdecydowanie najkorzystniejszy dla nas jest grill elektryczny- ciepło wytwarzane przez niego nie pochodzi z węgla- żadne szkodliwe substancje nie przedostają się do naszego pożywienia. Ponadto, grill elektryczny nagrzewa się równomiernie- co daje nam gwarancje idealnego wypieczenia potraw. Podobne funkcje spełniają coraz popularniejsze patelnie grillowe, przeznaczone do codziennego, ekspresowego użytku. Ich niebotyczną zaletą jest praktycznie całkowite wyeliminowanie tłuszczu podczas smażenia. Pod kątem praktycznym sprawdzają się o niebo lepiej niż tradycyjne czy nawet elektryczne grille, ze względu na o wiele krótszy czas potrzebny do przygotowania potraw.

CO GRILLOWAĆ ?

Najistotniejsze jest, aby zwracać uwagę przede wszystkim na produkty, które poddajemy obróbce na grillu. Osoby, które dbają o smukłą sylwetkę powinny kategorycznie unikać karkówek, boczku, kaszanek i tłustych kiełbas. Jest wiele innych, wartościowych, niskokalorycznych i niskotłuszczowych dań, które przyrządzone na grillu nie tylko są zdrowe ale i świetnie smakują. Przyrządzając mięsa, warto wybrać jako sposób przygotowania właśnie grilla, ponieważ podczas takiej obróbki mięso traci około 20 % tłuszczu, który się w nim wytapia.

MIĘSO
 

Miłośnicy mięsa mają ogromne pole wyboru. Poleca się przede wszystkim chudy drób oraz wołowinę. Z tych gatunków możemy stworzyć najrozmaitsze dzieła sztuki kulinarnej. Warto pamiętać, że to dodatki decydują o smaku potraw. W przypadku grillowanych mięs warunkiem konicznym są marynaty. Dzieje się tak z dwóch względów. Pierwszym z nich jest aspekt zdrowotny- kwaskowa marynata, dzięki swym naturalnym przeciwutleniaczom niweluje w dużej ilości szkodliwe substancje wydobywające się podczas grillowania. Drugim ważnym determinantem jest smak- zmarnowane mięso uwalnia wszystkie aromaty podczas obróbki termicznej, co powoduje, że są one soczyste i przepyszne. W skład takiej marynaty powinna wchodzić cytryna bądź ocet winny, oliwa z oliwek i przyprawy. Do najpopularniejszych należą gotowe mieszanki grillowe- by jednak wystrzec się niechcianych konserwantów można pokusić się o przygotowywanie własnych mikstur. Idealnie do tego nadają się suszone zioła, kumin, imbir, płatki chili oraz czosnek i cebula.  

RYBY I OWOCE MORZA

Na grilla idealnie nadają sie ryby. Jak powszechnie wiadomo, jadanie ryb raz w tygodniu pozwala utrzymać organizm w doskonałej kondycji. Istotne są zawarte w rybach kwasy Omega 3, których spożywanie neutralizuje wydzielanie złego cholesterolu i substancji rakotwórczych. Mięso rybie idealnie komponuje się z aromatem lekko wędzonym, który daje grill. Najpopularniejszym gatunkiem na barbecue jest łosoś, pstrąg i tuńczyk. Doprawione ziołami, cytryną i oliwą upieczone na tackach albo w folii smakują wyśmienicie. Mistrzostwo grillowanego smaku osiągnąć możemy poprzez przygotowanie owoców morza- te nadają się tu świetnie. Najpopularniejsze są krewetki i przegrzebki- nie potrzeba wielu zabiegów by je przygotować- wystarczy trochę ziół i fantazji.

WARZYWA

Warzywa to kolejne, zyskujące coraz większą popularność, pole do popisów grillowych. Świetnie smakują pieczone ziemniaki, bakłażany, cukinie, cebule czy papryki. Przełamując konwencjonalne szaszłyki mięsno- warzywne, warto pokusić się bardziej finezyjne potrawy, które to wbrew pozorom nie są aż tak czasochłonne. Greckim przysmakiem z grilla, prawdziwym hitem znad oceanu, są grillowane pomidory nadziewane serem feta (równie dobrze do tego nadaje się bakłażan czy cukinia). Jedyne o czym trzeba pamiętać, to by warzywa grillować na tacy bądź w folii (zawinięci produktu w folię owocuje uzyskaniem smaczniejszego, bardziej intensywnego sosu). Świetnie sprawdza się również grillowanie szparagów- wystarczy skropić je małą ilością oliwy i doprawić pieprzem, następnie piec dopóki nie zmiękną. Można również pokusić się o zawinięcie szparagów w szynkę parmeńską- niskim nakładem pracy uzyskamy danie bardziej wykwintne.
 

OWOCE

Wbrew różnym opiniom, na grilla nadają się również owoce. Moim popisowym deserem z rusztu są ananasy z pieprzem i słodko- ostrym sosem. Odważni kucharze grillują brzoskwinie, jabłka, gruszki a nawet arbuzy. Innymi słowy w sztuce grillowania- wszystkie chwyty są dozwolone.
http://gdziebylec.pl/TakaSmaka/pokaz/grillowany_ananas/814 

Grillowanie jest jedną z największych przyjemności i najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi. Zachęca nas do tego ładna pogoda i łatwość przygotowywanych dań. Produkty opieczone na grillu, w odpowiedni sposób przyrządzone są idealną alternatywą dla tłustych i zawiesistych dań obiadowych- w sam raz dla dbających o linie i koneserów poszukujących nowych smaków i niekonwencjonalnych rozwiązań. 

Data: 15.08.2011, godzina: 10:00. Autor: malina

smaki
Zioła wspaniale pachną i urozmaicają smak gotowanych specjałów. Ale wiele z nich, np. kurkuma, imbir, szczypiorek, rozmaryn, natka pietruszki czy czosnek, ma właściwości zdrowotne. Zioła są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zioła na nowotwory to m.in : mięta, tymianek, majeranek, oregano, rozmaryn, bazylia.

Kurkuma zawiera kurkumin - związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku.

W czerwonym winie jest wiele polifenoli, w tym resweratrol, który chroni komórki przed starzeniem się. Zabezpiecza też organizm przed szybkim rozrastaniem się komórek nowotworowych. Najwięcej resweratrolu ma Pinot Noir tłoczone w Burgundii, gdzie panuje wilgotny klimat. Dla zdrowia każdego dnia możemy wypić jeden kieliszek wina. Autor: Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

diety
Przygotowanie grzybów z patelni w sosie śmietanowym zajmuje jedynie pół godziny, a w efekcie otrzymamy uniwersalne jesienne danie, które można skomponować ze wszystkim. Duszone grzyby ze śmietaną można jeść też prosto z patelni! Niektórzy twierdzą, że właśnie tak podawane potrawy smakują najlepiej. Oto przykładowe dane:

Moje sery, najpierw jako koncepcja, potem przydomowa działalność chałupnicza, powstawały latami. Trudno powiedzieć ile kilogramów nietrafionych wyrobów skonsumowały z dużą przyjemnością kury. Dzisiaj zaczynam dążyć do doskonałości, którą może zapewnić tylko czas. Okręty flagowe mojej kolekcji mają ponad rok, wyglądają jak stare, zmurszałe kamienie.

Dieta na jesień i zimę to dieta rozgrzewająca - ma pomóc nam nie zmarznąć, a jednocześnie zachować zdrowie i figurę. To nieprawda, że w chłodne dni potrzebujemy jeść więcej tłustych pokarmów, ale warto wiedzieć, jak zmienić dietę, gdy za oknem zimno. Sprawdź zasady diety rozgrzewającej. Odpowiednia dieta rozgrzewająca na jesień i zimę może być naszym sojusznikiem we wzmocnieniu odporności, walce z przeziębieniem lub po prostu w rozgrzaniu się w chłodne, jesienne i zimowe dni.