restauracje
 Od 19 listopada 2008 r. tradycyjnie wypiekany poznański rogal świętomarciński może poszczycić się unijnym znakiem geograficznym, od tego momentu weszło bowiem w życie unijne rozporządzenie nadające rogalowi certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej".



Od 4 do 11 listopada odbywać się bedą Poznańskie Targi Piwne. To cykliczne, odbywające się po raz czwarty wydarzenie, którego ideą jest stworzenie miejsca spotkań dla osób z rozwijającej się branży piwnej.


Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wyobrażamy sobie życia bez makaronu. Mimo że zwykle kojarzy się głównie z kuchnią
włoską, występuje pod każdą szerokością geograficzną i można go przyrządzić na nieskończoną liczbę sposobów. 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu!

wielkopolska
Pomysł zawiązania Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skanii i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych.

Rogal Świętomarciński wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień Św. Marcina /11 listopada/ rogali z charakterystycznym nadzieniem , kultywowanej na obszarze Poznania i okolic. Tradycja obchodzenia dnia Św. Marcina sięga XVI wieku i jest związana z uroczystym zakończeniem prac polowych w danym roku , które umownie obchodzono właśnie w tym dniu .

Wielkopolska wieprzowina złotnicka - mięso kulinarne Wszystkim restauratorom, którzy poszukują nietuzinkowych produktów dla swoich kreacji kulinarnych polecamy wielkopolską wieprzowinę złotnicką –najwyższej jakości mięso polskiej rasy świń, które dzięki swoim niezwykłym walorom zostało w 2006 r. wpisane na krajową Listę Produktów Tradycyjnych.

Aktualności
Dieta dla dwóch

„Jedz Dla dwóch”, w odróżnieniu od „Jedz Za dwóch”, to podstawowa dewiza kobiet w ciąży, które w tym szczególnym dla siebie okresie, muszą sprostać niełatwemu zadaniu dietetycznemu. Istotne z pewnością mogą być obszerne wskazówki specjalistów, które zalewają nas pod postacią książek i artykułów w Internecie. Jednak najważniejsza, jak zawsze, okazuje się być intuicja i zdrowy rozsądek. 


http://www.mojakosmetyczka.pl/pl/show/dieta-w-ciazy
Każdej matce przyświeca jeden cel – dać swemu dziecku wszystko, czego potrzebuje. Ważne jest to, aby zatroszczyć się o nie jeszcze w życiu płodowym. Jednym z podstawowych elementów opieki w tym okresie życia maluszka, jest odpowiednia dieta przyszłej mamy, której mottem, wbrew stereotypem nie jest „jedz ZA dwóch” lecz „jedz DLA dwóch”. W wielu książkach, poradnikach można znaleźć zalecenia dietetyczne dla ciężarnych, które ze względu na swoją ilość i różnorodność potrafią  spędzać sen z powiek. Z własnego doświadczenia wiem, że należy traktować je z przymrożeniem oka, stanowią one jedynie wskazówkę, która ułatwi nam skomponowanie indywidualnej diety. Należy pamiętać, że szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko. By ułatwić to skomplikowane zadanie, chciałabym się podzielić ze wszystkimi przyszłymi mamami moją wiedzą i doświadczeniem.

Dieta „Jedz DLA dwóch”- kilka głównych zasad:

  1. Liczy się każdy kęs!
  2. Kaloria kalorii nierówna – jedz pełnowartościowe produkty, które w przeciwieństwie do słodkości, nie dostarczają pustych kalorii. Z pewnością przyczyni się to, do zmniejszenia ilości przybranych kilogramów, a po okresie ciąży do szybszego ich zgubienia.  
  3. Głodząc siebie, głodzisz dziecko - zapomnij o odchudzaniu w ciąży!!
  4. Najważniejsza jest skuteczność – staraj się aby w diecie, znalazły się produkty z każdej grupy, według podanych poniżej proporcji:
  • białko – 3 dawki dziennie;
  • wapń – 4 dawki dziennie;
  • produkty z witaminą C – 3 dawki dziennie;
  • Żółte oraz zielone owoce i warzywa – 3-4 porcje dziennie;
  • inne owoce i warzywa – 1-2 dawki dziennie;
  • produkty pełnoziarniste i warzywa strączkowe – 6 dawek dziennie;
  • tłuszcz i produkty bogate w tłuszcze – ok. 4 dawek dziennie;
  • pokarmy słone – w ilości umiarkowanej;
  • płyn- ok. 8 szklanek dziennie;
  • preparaty uzupełniające dietę – witaminy!! W pierwszym trymestrze wystarczy stosowanie kwasu foliowego, gdyż witaminy mogą potęgować mdłości.

Należy pamiętać, iż każde dziecko to mały „pasożyt”- czerpie z Twojego organizmu to, co potrzebuje, pozbawiając Cię tym samym nadwyżek witamin. Ważne jest zatem, byś jadła zdrowo, pozwoli Ci to na uniknięcie problemów ze słabymi paznokciami, zębami czy wypadającymi włosami. Kolejną kluczową kwestią, jest także ilość kalorii, którą spożywasz. Tutaj zalecany jest przede wszystkim umiar i rozwaga-  w 1. trymestrze ciąży nie musisz zwiększać wartości energetycznej pokarmów, od drugiego wystarczy zwiększyć ją o zaledwie 300 kcal. Nie prawdą jest, iż w ciąży powinniśmy przytyć nieskończoną ilość kilogramów, co efekcie prowadzi do problemów z powrotem do figury.

Dieta w ciąży ma ogromne znaczenie dla zdrowia matki oraz jej dziecka. Ponadto, to właśnie racjonalne odżywianie jest odpowiedzialne za kondycję matki podczas tego błogosławionego stanu. Pamiętajmy, że dziecku dostarczać mamy głównie składniki odżywcze, która to są podstawą prawidłowego funkcjonowania. Dieta dla dwóch to mądry i zbilansowany sposób odżywiania. 
Autor: Joanna Szudrowicz- Szymańska

Data: 08.08.2011, godzina: 09:10.

smaki
Zioła wspaniale pachną i urozmaicają smak gotowanych specjałów. Ale wiele z nich, np. kurkuma, imbir, szczypiorek, rozmaryn, natka pietruszki czy czosnek, ma właściwości zdrowotne. Zioła są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zioła na nowotwory to m.in : mięta, tymianek, majeranek, oregano, rozmaryn, bazylia.

Kurkuma zawiera kurkumin - związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku.

W czerwonym winie jest wiele polifenoli, w tym resweratrol, który chroni komórki przed starzeniem się. Zabezpiecza też organizm przed szybkim rozrastaniem się komórek nowotworowych. Najwięcej resweratrolu ma Pinot Noir tłoczone w Burgundii, gdzie panuje wilgotny klimat. Dla zdrowia każdego dnia możemy wypić jeden kieliszek wina. Autor: Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

diety
Przygotowanie grzybów z patelni w sosie śmietanowym zajmuje jedynie pół godziny, a w efekcie otrzymamy uniwersalne jesienne danie, które można skomponować ze wszystkim. Duszone grzyby ze śmietaną można jeść też prosto z patelni! Niektórzy twierdzą, że właśnie tak podawane potrawy smakują najlepiej. Oto przykładowe dane:

Moje sery, najpierw jako koncepcja, potem przydomowa działalność chałupnicza, powstawały latami. Trudno powiedzieć ile kilogramów nietrafionych wyrobów skonsumowały z dużą przyjemnością kury. Dzisiaj zaczynam dążyć do doskonałości, którą może zapewnić tylko czas. Okręty flagowe mojej kolekcji mają ponad rok, wyglądają jak stare, zmurszałe kamienie.

Dieta na jesień i zimę to dieta rozgrzewająca - ma pomóc nam nie zmarznąć, a jednocześnie zachować zdrowie i figurę. To nieprawda, że w chłodne dni potrzebujemy jeść więcej tłustych pokarmów, ale warto wiedzieć, jak zmienić dietę, gdy za oknem zimno. Sprawdź zasady diety rozgrzewającej. Odpowiednia dieta rozgrzewająca na jesień i zimę może być naszym sojusznikiem we wzmocnieniu odporności, walce z przeziębieniem lub po prostu w rozgrzaniu się w chłodne, jesienne i zimowe dni.