restauracje
 Od 19 listopada 2008 r. tradycyjnie wypiekany poznański rogal świętomarciński może poszczycić się unijnym znakiem geograficznym, od tego momentu weszło bowiem w życie unijne rozporządzenie nadające rogalowi certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej".



Od 4 do 11 listopada odbywać się bedą Poznańskie Targi Piwne. To cykliczne, odbywające się po raz czwarty wydarzenie, którego ideą jest stworzenie miejsca spotkań dla osób z rozwijającej się branży piwnej.


Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wyobrażamy sobie życia bez makaronu. Mimo że zwykle kojarzy się głównie z kuchnią
włoską, występuje pod każdą szerokością geograficzną i można go przyrządzić na nieskończoną liczbę sposobów. 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu!

wielkopolska
Pomysł zawiązania Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skanii i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych.

Rogal Świętomarciński wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień Św. Marcina /11 listopada/ rogali z charakterystycznym nadzieniem , kultywowanej na obszarze Poznania i okolic. Tradycja obchodzenia dnia Św. Marcina sięga XVI wieku i jest związana z uroczystym zakończeniem prac polowych w danym roku , które umownie obchodzono właśnie w tym dniu .

Wielkopolska wieprzowina złotnicka - mięso kulinarne Wszystkim restauratorom, którzy poszukują nietuzinkowych produktów dla swoich kreacji kulinarnych polecamy wielkopolską wieprzowinę złotnicką –najwyższej jakości mięso polskiej rasy świń, które dzięki swoim niezwykłym walorom zostało w 2006 r. wpisane na krajową Listę Produktów Tradycyjnych.

Aktualności
Zdrowe ryby

W ostatnim czasie, w mediach obserwujemy coraz większą liczbę akcji promujących konieczność prowadzenia zdrowego stylu życiu i prawidłowego odżywiania. Zdaniem Ministerstwa Rolnictwa, jednym ze sposobów, może być wzbogacenie naszej diety w ryby- liczne kampanie zachwalają ich dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.


Dieta bogata w ryby i owoce morza, to propozycja dla tych, którzy od posiłku oczekują smaku, niebanalnych połączeń i zdrowia. Jest to świetne źródło witamin i minerałów, niezbędnych do odpowiedniego funkcjonowania naszego ciała, umysłu i duszy. Ryby należy spożywać jednak z rozwagę. Dietetyce biją na alarm, iż szkodliwe jest spożywanie ryb codziennie- optymalnie powinniśmy je jeść dwa razy w tygodniu. Równie ważny co jakość i typ produktu, okazuje się sposób przyrządzania. Zacznijmy jednak od początku. 

DLACZEGO WARTO JEŚĆ RYBY

Ryby, jako pokarm, mają wiele zalet, do tych najważniejszych zaliczyć trzeba wysoką zawartość dobrze przyswajalnego białka (procent przyswajalności białka dla ryb wynosi 98, dla mięsa zwierzęcego- około 80 %). Oprócz tego, że występuje ono w naprawdę dużych ilościach (10-15 na 100 g), to w przeciwieństwie do białka zwierzęcego, zawiera całą gamę potrzebnych dla organizmu ludzkiego, aminokwasów egzogennych.

Drugim wyróżnikiem ryb, są nienasycone kwasy tłuszczowe, występujące tylko w tym produkcie, mowa oczywiście o kwasach Omega 3. Ich obecność przyczynia się do dobrej kondycji naszego serca, naczyń krwionośnych, mózgu oraz przeciwdziała takim chorobom jak: miażdżyca, Alzheimer, arytmia, udar czy choroby reumatyczne. Właśnie kwasy Omega 3, odpowiedzialne są również za obniżenie poziomu złego cholesterolu LDL, a podwyższenie tego dobrego.

Ponadto ryby, są bombą witaminową i mineralną, zawierają bowiem witaminy z grupy A, E, B oraz potas, fosfor, wapń i magnez, selen, jod, cynk i żelazo. Ryby to nie tylko zdrowie, to również uroda. Dzięki takiej mieszance witaminowej, spożywanie ryb, przyczynia się w dużym stopniu do młodego wyglądu naszej skóry, ponieważ wysoka zawartość witaminy E, wpływa korzystnie na jej sprężystość i jędrność.

DLACZEGO WARTO RYB NIE JEŚĆ ( W NADMIARZE)

Jak wszystko co dobre, tak i ryby należy spożywać z umiarem. Coraz częściej pojawiają się głosy, by nie spożywać darów wód codziennie. Wszystko za sprawą stanu naszych wód a raczej ich zanieczyszczeń. Wykryto bowiem, że z niektórych akwenów wodnych, do istot w nich żyjących, przenikają szkodliwe metale, dioksyny i metylotręć. Te sugestie nie są bezpodstawne, ale nie ma powodu do obaw- szkodliwe substancję w rybach występują w śladowych ilościach, jednak nadmiar spożywanych produktów rybnych zawierających niezdrowe pierwiastki, może doprowadzić do niekorzystnych sytuacji dla naszego zdrowia. Dlatego więc zaleca się spożywanie ryb dwa razy w tygodniu.
http://gotowanie.onet.pl/_i/artykuly/2009/grilsztuka_d.jpg 

JAKIE RYBY JEŚĆ

Zdecydowanie nie ma ryb, które szkodzą (chyba, że te nieświeże). Dietetycy polecają jednak ryby morskie lub hodowlane. Wśród faworytów znajdują się łosoś, śledź, sardynki czy flądra. Coraz częściej możemy spotkać głosy, według których odradza się spożywanie tuńczyka, pangi czy krabów.

JAK PRZYRZĄDZAĆ RYBY

Sposób przyrządzania ryby wpływa nie tylko na ich smak ale również na właściwości odżywcze. Nie odkryję chyba Ameryki, jak wspomnę o tym, iż gotowanie i smażenie w głębokim, niezdrowym tłuszczu, pozbawi nasze dary mórz, jezior i stawów, cennych właściwości odżywczych. Jeżeli chodzi o ryby, wszystko jest jednak dozwolone: jak gotować- to dusić ryby we własnym sosie, jak smażyć- to na zdrowej, niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Najwłaściwszym sposobem jest jednak grillowanie ryby, gotowanie na parze lub pieczenie w piekarniku.


W ostatnimi czasy rozkochałam się w pewnym (autorskim) pomyślę na pstrąga w gęstym sosie pieczarkowym. Podzielę się z wami tym przepisem. 

Składniki

1 filet pstrąga

Cebula

Marynata: oliwa z oliwek, sok z cytryny, pieprz cytrynowy, dowolne zioła ( natka pietruszki, kolendra, rozmaryn), pieprz czarny

Sos: cebula, masło, 0.5 kg pieczarek, 150 g jogurtu greckiego i ser np. parmezan, ser topiony

Filet umyć, zmieszane składniki marynaty wetrzeć w rybę, odstawić na kilka godzin lub noc do lodówki.

Przygotować sos

W rondelku rozpuścić niewielką ilość masła, zeszklić na nim cebulę i dodać posiekane pieczarki. Posilić i dusić na małym ogniu aż cały sok puści z pieczarek. Do garneczka dodać trochę ulubionego sera oraz jogurt grecki i gotować na małym ogniu do momentu aż sos nie zgęstnieje.

Rybę oprószyć mąką i wstępnie podsmażyć na patelni (na oliwie z oliwek) po około 2 minuty z każdej strony.

Rozgrzać piekarnik do 170 stopni, w naczyniu żaroodpornym ułożyć i rybę i polać ją pieczarkami i odrobiną sosu, na wierzchu można posypać serem. Zapiekać około 15 minut. Podawać z ziemniakami lub purre z groszku czy fasoli i pozostałym sosem pieczarkowym

Wersja dla dbających o linię: nie dodawać sera. 

Data: 06.03.2011, godzina: 20:37.

smaki
Zioła wspaniale pachną i urozmaicają smak gotowanych specjałów. Ale wiele z nich, np. kurkuma, imbir, szczypiorek, rozmaryn, natka pietruszki czy czosnek, ma właściwości zdrowotne. Zioła są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zioła na nowotwory to m.in : mięta, tymianek, majeranek, oregano, rozmaryn, bazylia.

Kurkuma zawiera kurkumin - związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku.

W czerwonym winie jest wiele polifenoli, w tym resweratrol, który chroni komórki przed starzeniem się. Zabezpiecza też organizm przed szybkim rozrastaniem się komórek nowotworowych. Najwięcej resweratrolu ma Pinot Noir tłoczone w Burgundii, gdzie panuje wilgotny klimat. Dla zdrowia każdego dnia możemy wypić jeden kieliszek wina. Autor: Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

diety
Przygotowanie grzybów z patelni w sosie śmietanowym zajmuje jedynie pół godziny, a w efekcie otrzymamy uniwersalne jesienne danie, które można skomponować ze wszystkim. Duszone grzyby ze śmietaną można jeść też prosto z patelni! Niektórzy twierdzą, że właśnie tak podawane potrawy smakują najlepiej. Oto przykładowe dane:

Moje sery, najpierw jako koncepcja, potem przydomowa działalność chałupnicza, powstawały latami. Trudno powiedzieć ile kilogramów nietrafionych wyrobów skonsumowały z dużą przyjemnością kury. Dzisiaj zaczynam dążyć do doskonałości, którą może zapewnić tylko czas. Okręty flagowe mojej kolekcji mają ponad rok, wyglądają jak stare, zmurszałe kamienie.

Dieta na jesień i zimę to dieta rozgrzewająca - ma pomóc nam nie zmarznąć, a jednocześnie zachować zdrowie i figurę. To nieprawda, że w chłodne dni potrzebujemy jeść więcej tłustych pokarmów, ale warto wiedzieć, jak zmienić dietę, gdy za oknem zimno. Sprawdź zasady diety rozgrzewającej. Odpowiednia dieta rozgrzewająca na jesień i zimę może być naszym sojusznikiem we wzmocnieniu odporności, walce z przeziębieniem lub po prostu w rozgrzaniu się w chłodne, jesienne i zimowe dni.