restauracje
 Od 19 listopada 2008 r. tradycyjnie wypiekany poznański rogal świętomarciński może poszczycić się unijnym znakiem geograficznym, od tego momentu weszło bowiem w życie unijne rozporządzenie nadające rogalowi certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej".



Od 4 do 11 listopada odbywać się bedą Poznańskie Targi Piwne. To cykliczne, odbywające się po raz czwarty wydarzenie, którego ideą jest stworzenie miejsca spotkań dla osób z rozwijającej się branży piwnej.


Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wyobrażamy sobie życia bez makaronu. Mimo że zwykle kojarzy się głównie z kuchnią
włoską, występuje pod każdą szerokością geograficzną i można go przyrządzić na nieskończoną liczbę sposobów. 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu!

wielkopolska
Pomysł zawiązania Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skanii i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych.

Rogal Świętomarciński wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień Św. Marcina /11 listopada/ rogali z charakterystycznym nadzieniem , kultywowanej na obszarze Poznania i okolic. Tradycja obchodzenia dnia Św. Marcina sięga XVI wieku i jest związana z uroczystym zakończeniem prac polowych w danym roku , które umownie obchodzono właśnie w tym dniu .

Wielkopolska wieprzowina złotnicka - mięso kulinarne Wszystkim restauratorom, którzy poszukują nietuzinkowych produktów dla swoich kreacji kulinarnych polecamy wielkopolską wieprzowinę złotnicką –najwyższej jakości mięso polskiej rasy świń, które dzięki swoim niezwykłym walorom zostało w 2006 r. wpisane na krajową Listę Produktów Tradycyjnych.

Aktualności
Dobre jedzenie to dobry nastrój!

To, co jemy, wykorzystywane jest do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Produkty spożywane na co dzień, dodają nam niezbędnej energii do mówienia, chodzenia, oddychania, regulacji temperatury ciała czy pracy mózgu. 


To, co jemy, wykorzystywane jest do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Produkty spożywane na co dzień, dodają nam niezbędnej energii do mówienia, chodzenia, oddychania, regulacji temperatury ciała czy pracy mózgu. Niestety, często uskarżamy się na brak energii, apatię czy rozdrażnienie.  Nasze codzienne samopoczucie uzależnione jest od codziennego jadłospisu.http://www.bank-zdjec.com/foto_galeria/2196_P3180591min._b.jpg
Chcąc mieć jak najwięcej energii, powinniśmy włączyć  do naszej diety określone produkty. Mam tu na myśli szczególnie te, które wspomagają metabolizm i utrzymują energię na stałym poziomie.

CO JEST ODPOWIEDZIALNE ZA ENERTGIĘ?

Na zachowanie energetycznego stanu równowagi, nieoceniony wpływ ma poziom glukozy. By był on stały, przede wszystkim należy spożywać produkty o nikskim indeksie glikemicznym i wysokiej zawrtości tzw. "dobrych węglowadanów" (które są głównym źródłem energii). Węglowodany te, wraz z białkiem i błonnikiem, w naszym organizmie przekształcają się w glukozę. Jej nadmiar, magazynowany jest w wątrobie i mięśniach, jako "siły rezerwowe". 


 http://www.eioba.pl/files/user5961/cukier.jpg

Ważne jest również, zwrócenie uwagi na ilość spożywanego białka. Powinniśmy je zawsze łączyć ze złożonymi węglowodanam (np. twarde warzywa, produkty pełnoziarniste). Jego nadmiar bowiem, wprowadza stan kwasowości, który jest destrukcyjny dla naszego organizmu. Gdy nasze układy buforowe  starają się przywrócić stan zasadowy, uwalniany jest wapń z kości, co w ostatecznym efekcie jest przyczyną osłabienia kości, ich uszkodzenia i osteoporozy.

Podsumowując, każdy jadłospis powinien zawierać kombinację węglowodanów i białek, która zależna jest od prowadzonego trybu życia. Osiągniecie równowagi między tymi składnikami możliwe jest tylko drogą prób i błędów, ale tabela poniżej może być pewną wskazówką.

Tryb życia

Stosunek białek do węglowodanów

Bezczynny: osoba starsza, prowadząca siedzący tryb życia, rekonwalescent

1: ¾

Bardziej aktywny: pracownik biurowy, sprzedawca, gospodyni domowa

1 : 2/3

Aktywny: osoba regularnie uprawiająca ćwiczenia, pracująca matka, uczeń

1 : 2

Dynamiczny: lekkoatleta lub kulturysta, handlowiec

1 : 1/2- 2

CO NAM KRADNIE ENERGIE ?

Mozna wyszczególnić dwa podstawowe czynniki, które odpowiedzialne są za ubytek energii w naszym organizmie. Są to: adrenalina i stres.

Istotne jest, żeby zminimalizować te czynniki dietetyczne, które pozbawiają nasz organizm energii lub zaburzają jej wytwarzanie. Mam tu na myśli, m.in. kawę, herbatę, alkohol, ciastka, ciasta i słodycze oraz napoje gazowane. Pobudzają one wydzielanie adrenaliny, która wytwarzana jest głównie wtedy, kiedy nasz organizm wyczuwa zagrożenia lub wyzwanie- chce przygotować się do działania. Hormon ten, powoduje szybsze bicie serca, wydzielanie dodatkowej ilości glukozy, przemieszczanie się krwi z obszarów mniej istotnych do miejsc, w których jest ona bardziej potrzebna (np. do nóg). Nadmiernie wydzielona adrenalina prowadzi jednak  do ogólnego uczucia zmęczenia.

Również stres zabiera energię. Jest to spowodowane tym,  ze mobilizuje on organizm do wydzielania zmagazynowanej glukozy w wątrobie i mięśniach. Powoduje to krótkotrwały dopływ energii, ale i długotrwałe zmęczenie- zapasy energii są stale wyczerpywalne.   

CO NAM DOSTARCZA ENERGII ?

Jakie produkty dostarczają energii? Najważniejsze to te, które są bogate w witaminy grupy B-kompleks: B1, B2, B3, B5, B6, B12, B9 i biotyna.  Znajdziemy je pod dostatkiem w pełnoziarnistych produktach z prosa, gryki, żyta, komosy ryżowej, kukurydzy i jęczmienia. Również świeże, zielone warzywa zawierają całą gamę witamin z grupy B.

Innymi niezbędnymi składnikami dostarczającymi energię to witamina C, która zawarta jest w pomarańczach, ziemniakach i papryce. Ponadto, ważne są również:  magnez (zawarty w zielonych warzywach, orzechach i ziarnach), cynk (znajdujący się w żółtkach jaj, rybach i ziarnach słonecznika), żelazo (w które bogate są ziarna zbóż, nasiona dyni i soczewica), miedź (wchodząca w skład owsa, łososia i grzybów), a także koenzym Q10 (znajdujący się w wołowinie, szpinaku, sardynkach i orzechach ziemnych).


Produkty dostarczające energii można podzielić na trzy typy: A, B i C. Najskuteczniejsze są produkty typu A, później B, które także zapewniają wysoki poziom energii, a „tanią” energię dostarczają produkty typu C, która nie wystarcza na długo. Za pomocą tabelki możemy łatwo przedstawić, gdzie występują poszczególne typy .

 

Węglowodany złożone

Warzywa

Owoce

Białko

Produkty typu A

Produkty pełnoziarniste np. z owsa, jęczmienia, brązowego ryżu, prosa; pieczywo pełnoziarniste, żytnie i kukurydziane

Twarde warzywa np. brokuły, kalafior, brukselka, grzyby, rzepa, marchew (szczególnie surowa), szparagi, karczoch, szpinak

Awokado, jabłka gruszki, ananasy, wszelkie drobne owoce- truskawki, maliny, jeżyny, wiśnie

Łosoś, tuńczyk, śledź, makrela, wodorosty, jajka, tofu, orzechy włoskie, ziarna słonecznika, dyni, sezamu; kiełki nasion i zbóż, fasola, ciecierzyca

Produkty typu B

Gryka, czerwony ryż makrobiotyczny, dziki ryż, ciasteczka owsiane

Ziemniaki, pataty, kukurydza, kabaczek, burak, papryka, dziki ryż, rzeżucha, liście sałaty

Brzoskwinie, morele, mango, papaja, banany

Fasola zwyczajna i czarna, groch, migdały, kurczak, indyk, dziczyzna, masło orzechowe, jogurt, twarożek, ryby

Produktu typu C

Biały makaron, białe pieczywo i ryż, makaron ryżowy, makaron jajeczny

Pomidory, zielony groszek, cukinia, ogórek

Suszone śliwki i owoce suszone, winogrona, figi

Produkty mleczne np. żółty ser i mleko, czerwone mięso, kaczka, cielęcina

Korzystając z tabel tu zamieszczonych możemy spróbować stworzyć jadłospis odpowiedni dla siebie, który dostarczy nam tyle energii, ile potrzebujemy. Pamiętajmy, zdrowa dieta, odpowiednio dobrane składniki i proporcje poprawią nasze samopoczucie oraz wprowadzą nas w dobry nastrój, a energia będzie nam towarzyszyć cały dzień.

Autor: Anna Bartkowiak  

Data: 12.12.2010, godzina: 23:36.

smaki
Zioła wspaniale pachną i urozmaicają smak gotowanych specjałów. Ale wiele z nich, np. kurkuma, imbir, szczypiorek, rozmaryn, natka pietruszki czy czosnek, ma właściwości zdrowotne. Zioła są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zioła na nowotwory to m.in : mięta, tymianek, majeranek, oregano, rozmaryn, bazylia.

Kurkuma zawiera kurkumin - związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku.

W czerwonym winie jest wiele polifenoli, w tym resweratrol, który chroni komórki przed starzeniem się. Zabezpiecza też organizm przed szybkim rozrastaniem się komórek nowotworowych. Najwięcej resweratrolu ma Pinot Noir tłoczone w Burgundii, gdzie panuje wilgotny klimat. Dla zdrowia każdego dnia możemy wypić jeden kieliszek wina. Autor: Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

diety
Przygotowanie grzybów z patelni w sosie śmietanowym zajmuje jedynie pół godziny, a w efekcie otrzymamy uniwersalne jesienne danie, które można skomponować ze wszystkim. Duszone grzyby ze śmietaną można jeść też prosto z patelni! Niektórzy twierdzą, że właśnie tak podawane potrawy smakują najlepiej. Oto przykładowe dane:

Moje sery, najpierw jako koncepcja, potem przydomowa działalność chałupnicza, powstawały latami. Trudno powiedzieć ile kilogramów nietrafionych wyrobów skonsumowały z dużą przyjemnością kury. Dzisiaj zaczynam dążyć do doskonałości, którą może zapewnić tylko czas. Okręty flagowe mojej kolekcji mają ponad rok, wyglądają jak stare, zmurszałe kamienie.

Dieta na jesień i zimę to dieta rozgrzewająca - ma pomóc nam nie zmarznąć, a jednocześnie zachować zdrowie i figurę. To nieprawda, że w chłodne dni potrzebujemy jeść więcej tłustych pokarmów, ale warto wiedzieć, jak zmienić dietę, gdy za oknem zimno. Sprawdź zasady diety rozgrzewającej. Odpowiednia dieta rozgrzewająca na jesień i zimę może być naszym sojusznikiem we wzmocnieniu odporności, walce z przeziębieniem lub po prostu w rozgrzaniu się w chłodne, jesienne i zimowe dni.