restauracje
 Od 19 listopada 2008 r. tradycyjnie wypiekany poznański rogal świętomarciński może poszczycić się unijnym znakiem geograficznym, od tego momentu weszło bowiem w życie unijne rozporządzenie nadające rogalowi certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej".



Od 4 do 11 listopada odbywać się bedą Poznańskie Targi Piwne. To cykliczne, odbywające się po raz czwarty wydarzenie, którego ideą jest stworzenie miejsca spotkań dla osób z rozwijającej się branży piwnej.


Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wyobrażamy sobie życia bez makaronu. Mimo że zwykle kojarzy się głównie z kuchnią
włoską, występuje pod każdą szerokością geograficzną i można go przyrządzić na nieskończoną liczbę sposobów. 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu!

wielkopolska
Pomysł zawiązania Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego narodził się w trakcie współpracy szwedzkiego regionu Skanii i duńskiej wyspy Bornholm. Lokalni politycy z obu regionów od 25 lat wdrażali różne formy współpracy. W pewnym momencie zaczęli zastanawiać się, jak pomóc małym producentom lokalnej żywności i zwiększyć współpracę między nimi. Podjęli więc decyzję o stworzeniu specjalnego oznakowania lokalnych produktów żywnościowych i pozwolili przedsiębiorcom na używanie znaku do celów marketingowych.

Rogal Świętomarciński wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień Św. Marcina /11 listopada/ rogali z charakterystycznym nadzieniem , kultywowanej na obszarze Poznania i okolic. Tradycja obchodzenia dnia Św. Marcina sięga XVI wieku i jest związana z uroczystym zakończeniem prac polowych w danym roku , które umownie obchodzono właśnie w tym dniu .

Wielkopolska wieprzowina złotnicka - mięso kulinarne Wszystkim restauratorom, którzy poszukują nietuzinkowych produktów dla swoich kreacji kulinarnych polecamy wielkopolską wieprzowinę złotnicką –najwyższej jakości mięso polskiej rasy świń, które dzięki swoim niezwykłym walorom zostało w 2006 r. wpisane na krajową Listę Produktów Tradycyjnych.

Aktualności
Kuchnia Pięciu Przemian
 Co jeść, by zdrowo przejść przez jesienną pluchę? Spróbuj Kuchni Pięciu Przemian, która zakłada jedzenie zgodne z porą roku i szerokością geograficzną. Tę dietę wymyślili Chińczycy ponad 3 tysiące lat temu! Dieta ułatwia odchudzanie, poprawia urodę i niweluje dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zgodnie z tradycyjną medycyną chińską każdy proces, a więc także proces przyrządzania potraw, podlega cyklowi Pięciu Przemian, czyli Pięciu Żywiołów – kolejno są to: Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal, Woda i znowu Drzewo.
Żywiołom przyporządkowane są pory roku. Po wiośnie (Drzewo) następuje lato (Ogień), potem babie lato (Ziemia), jesień (Metal) i zima (Woda). – Według tej filozofii jesień jest okresem, w którym już czuć, że skończyła się letnia „eksplozja ognia”. Cały świat zwalnia, schładza się, zatrzymuje – tłumaczy Anna Krasucka, założycielka Akademii Odżywiania dla Zdrowia „Pięć Smaków”. – Dni są coraz zimniejsze, dlatego dla zachowania zdrowia powinniśmy zacząć jadać potrawy, które będą nas rozgrzewać. Z tego powodu jesienią zaleca się spożywanie 3 ciepłych posiłków dziennie (na śniadanie dobrze zjeść nawet pożywną zupę jarzynową). Należy ograniczyć jedzenie surowizny (lato było czasem korzystania z obfitości warzyw). Nie oznacza to jednak, że jesienią powinniśmy w ogóle wyrzec się zieleniny. – Starajmy się jeść warzywa z upraw ekologicznych. Nie są modyfikowane genetycznie, nie zawierają pestycydów ani metali ciężkich – tłumaczy. Tylko jak rozpoznać w sklepie, czy pomidor jest eko? – On po prostu będzie pachniał jak pomidor, jaki pamiętamy z dzieciństwa, z ogródka babci – uśmiecha się nasz ekspert.
KUCHNIA PIĘCIU PRZEMIAN - REWOLUCJA NA TALERZU
    Dieta według Kuchni Pięciu Przemian może wydawać się dość radykalna. Ale tak naprawdę wystarczy wprowadzić tylko kilka akcentów (np. zmniejszyć ilość białka, a zwiększyć produktów pochodzenia roślinnego). Jesienne menu powinniśmy budować według następujących proporcji: 40–50 proc ziarna, kasze, płatki – kasza jaglana, kukurydziana, płatki owsiane najlepiej rozgrzewają w chłodne dni. Zboża dostarczają energii i błonnika; 35–40 proc. gotowane warzywa sezonowe – np. dynia, marchew, buraki, ziemniaki, seler, cukinia; 10–15 proc. owoce rodzime – jabłka, śliwki, gruszki. Przy okazji warto wrócić do zapomnianych kompotów. Jabłka albo gruszki możemy też piec lub dusić bez cukru; 10 proc. rośliny strączkowe – fasola, soczewica, bób, ciecierzyca. Dopuszczalna jest też soja, ale najlepiej sfermentowana (jest w sklepach ze zdrową żywnością); niewiele mięsa – w Polsce jemy go za dużo! Mięso zaleca się jadać 1–2 razy w tygodniu. Jesienią polecany jest np. rozgrzewający rosół; 3 proc. produkty fermentowane – np. kiszona kapusta, biały i czerwony barszcz; 2 proc. inne – oleje tłoczone na zimno (oliwa, oleje z orzechów) albo masło ekologiczne, orzechy i nasiona oleiste (pestki dyni, słonecznika, siemię lniane), jaja, sól nierafinowana morska lub kopalna, świeże i suszone zioła (pietruszka, koperek, bazylia, imbir, papryka, kurkuma), herbaty ziołowe, kawa zbożowa.
ZASADY KUCHNI PIĘCIU PRZEMIAN
   Jedz 3 ciepłe posiłki dziennie. » Mięso spożywaj tylko 1–2 razy w tygodniu.
   W ciągu dnia jedz coraz mniejsze posiłki – w myśl zasady: „Śniadanie jedz jak cesarz, obiad jak król, a kolację jak żebrak”.
   Zrezygnuj z wędlin – poza mięsem zawierają niezdrowe dodatki (stabilizatory, konserwanty). Poza tym zakwaszają organizm (czujemy się wtedy ospali, pogarsza się zapach z ust).
   Nie jedz ryb hodowlanych (np. panga) – hodowcy często faszerują je szkodliwymi dla ludzi antybiotykami. Znacznie lepsze są ryby morskie (np. dorsz, makrela).
    Ogranicz białko – jest ono przeznaczone głównie dla niemowląt. Dorosłym do prawidłowego funkcjonowania potrzebne są prawie wyłącznie węglowodany pochodzenia roślinnego.
   Każdego dnia ok. 90 proc. pokarmów powinno być pochodzenia roślinnego – zboża, warzywa, owoce, orzechy, nasiona.
    Skreśl cukier – najlepiej go niemal całkowicie wyeliminować z diety. To samo zrób z produktami przetworzonymi (białe pieczywo, zupki w proszku, fast foody.
    Wyrzuć liczydło – ta dieta jest dla ciebie, a nie ty dla niej. Dlatego raz na jakiś czas możesz sobie pozwolić na „ucztę” z tłustym mięsem i kalorycznym deserem. Pamiętaj tylko, by wyjątek nie stał się regułą.
 Autor: Michał Rak http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/kuchnia-pieciu-przemian-idealna-dieta-na-jesienne-chlody_37557.html
Data: 20.10.2016, godzina: 10:30.

smaki
Zioła wspaniale pachną i urozmaicają smak gotowanych specjałów. Ale wiele z nich, np. kurkuma, imbir, szczypiorek, rozmaryn, natka pietruszki czy czosnek, ma właściwości zdrowotne. Zioła są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zioła na nowotwory to m.in : mięta, tymianek, majeranek, oregano, rozmaryn, bazylia.

Kurkuma zawiera kurkumin - związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku.

W czerwonym winie jest wiele polifenoli, w tym resweratrol, który chroni komórki przed starzeniem się. Zabezpiecza też organizm przed szybkim rozrastaniem się komórek nowotworowych. Najwięcej resweratrolu ma Pinot Noir tłoczone w Burgundii, gdzie panuje wilgotny klimat. Dla zdrowia każdego dnia możemy wypić jeden kieliszek wina. Autor: Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

diety
Przygotowanie grzybów z patelni w sosie śmietanowym zajmuje jedynie pół godziny, a w efekcie otrzymamy uniwersalne jesienne danie, które można skomponować ze wszystkim. Duszone grzyby ze śmietaną można jeść też prosto z patelni! Niektórzy twierdzą, że właśnie tak podawane potrawy smakują najlepiej. Oto przykładowe dane:

Moje sery, najpierw jako koncepcja, potem przydomowa działalność chałupnicza, powstawały latami. Trudno powiedzieć ile kilogramów nietrafionych wyrobów skonsumowały z dużą przyjemnością kury. Dzisiaj zaczynam dążyć do doskonałości, którą może zapewnić tylko czas. Okręty flagowe mojej kolekcji mają ponad rok, wyglądają jak stare, zmurszałe kamienie.

Dieta na jesień i zimę to dieta rozgrzewająca - ma pomóc nam nie zmarznąć, a jednocześnie zachować zdrowie i figurę. To nieprawda, że w chłodne dni potrzebujemy jeść więcej tłustych pokarmów, ale warto wiedzieć, jak zmienić dietę, gdy za oknem zimno. Sprawdź zasady diety rozgrzewającej. Odpowiednia dieta rozgrzewająca na jesień i zimę może być naszym sojusznikiem we wzmocnieniu odporności, walce z przeziębieniem lub po prostu w rozgrzaniu się w chłodne, jesienne i zimowe dni.